پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00007:00 - 1402/06/14

چطور از افزایش ۲۷ درصدی دستمزد دفاع کردند؟/ در نشست مزدی عددسازی شد!

کارگر آنلاین | عضو کارگری شورایعالی کار گفت: عامدانه نرخ سبد معیشت را بسیار پایین آوردند تا جاییکه ۱۳ میلیون و ۹۰ هزار تومانِ مصوب، تناسبی با واقعیت‌های زندگی کارگران در همان زمان نداشت و بعد با اتکا به این عدد غیرواقعی و با فرمولی که بازهم مبنای قانونی ندارد به افزایش ۲۷ درصدی دستمزد رسیده‌اند!

به گزارش کارگر آنلاین ، کارگران چندین کارزار برای ترمیم دستمزد ۱۴۰۲ به راه انداخته‌اند و سه عضو کارگری شورایعالی کار نیز در بیست و دوم خرداد با ثبت یک درخواست رسمی، خواستار برگزاری نشست سه‌جانبه‌ی شورایعالی کار برای ترمیم مزد شده‌اند.

در این شرایط، چرا وزارت کار هرچه زودتر جلسه ترمیم مزد را برگزار نمی‌کند؛ علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) در ارتباط با مزد ۱۴۰۲ می‌گوید: اتفاقاتی که در جریان مزد ۱۴۰۲ افتاد، برای خود من بعد گذشت چند ماه هنوز باورکردنی نیست؛ اینکه یک وزیر دولت (وزیر کار) بیاید برای تعیین مزد کارگران ملاک جدید و فراقانونی خلق کند، باور کردنی نیست!

خدایی ادامه داد: اول سبد معیشت را از ۱۵ میلیون تومان به ۱۳ میلیون تومان کاهش بدهد و بعد در مورد همین سبد ۱۳ میلیون تومانی بگوید سال گذشته ضریب پوشش سبد ۷۳ درصد بوده، امسال اما میانگین ضریب پوششِ پنج سال گذشته یعنی ۶۲ درصد را در نظر می‌گیریم و بنابراین امسال دستمزد باید فقط ۶۲ درصد سبد را پوشش بدهد.

او افزود: اینها عددسازی است که در جلسه مزدی رخ داده و هیچ منطق قانونی ندارد؛ چرا میانگین پنج سال، چرا میانگین چهار سال نه؟! منطق کارشان این بوده که اعداد و میانگین‌های مختلف را بررسی کرده‌اند و در نهایت دیده‌اند میانگین ۵ سال، آن عدد مد نظرشان را می‌دهد! اینها همه عددسازی است که در جلسات مزدی صورت گرفته.

به گفته وی، عامدانه نرخ سبد معیشت را بسیار پایین آوردند تا جاییکه ۱۳ میلیون و ۹۰ هزار تومانِ مصوب، تناسبی با واقعیت‌های زندگی کارگران در همان زمان نداشت و بعد با اتکا به این عدد غیرواقعی و با فرمولی که بازهم مبنای قانونی ندارد به افزایش ۲۷ درصدی دستمزد رسیده‌اند!

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین